Khamis, 8 Mac 2012

SELAMAT HARI WANITA 2012

[womenday[5].gif]



Selamat hari wanita, ia ka memangla setiap  hari dimulakan dan dibuka oleh wanita,kenapa Ummi kata macamni sebab Ummi,Emak,Ibu,Mama,Mummy adalah orang yg mula bangun setiap pagi, jangan kata bangun pagi2 nak tidur malampun dah ready utk apa nak buat pagi esok, betolkan " wahai wanita ".

Kalau di Afrika merupakan satu hari cuti umum ,sampai macam tu sekali, ka haritu semua wanita Afrika  rehat2 tak masak,tak kerja tak buat apa2.

Dalam Islam :
Wanita telah dimuliakan oleh Rasulullah sebanyak tiga kali iaitu insan yang perlu kita taat dan kali ke empat barulah kaum adam. Wanita juga dimuliakan dengan kata-kata "Syurga di bawah telapak kaki ibu". Selain itu, title syahid juga telah diberikan kepada ibu yang meninggal ketika bersalin.

Semoga kita wanita2 diseluruh dunia semakin bersemangat dan ingatlah redha anak2 dan keluarga ada pada kita, kita mudah masuk syurga tapi kitalah juga yg paling ramai dalam neraka

Kedudukan ibu terhadap anak-anaknya lebih didahulukan daripada kedudukan ayah. Ini disebutkan dalam firman Allah,

“Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada ibu-bapaknya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu. Hanya kepada-Ku lah kamu akan kembali.” (QS. Luqman: 14)


Begitu pula dalam firman-Nya, “Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada ibu bapaknya. Ibunya telah mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandung dan menyapihnya adalah tiga puluh bulan.” (QS. Al-Ahqaf: 15)