Sabtu, 13 April 2013

ANAK NAKAL..............

Kak , saya malula,saya segan,mana nak letak muka ni,sakit kepala,tak tau apa nak dibuat rasa macam nak tukar anak ke sekolah lain, rasa macam tak bagi anak ke sekolah bekawan dengan orang lain.
Begitulah rintihan dan aduan seorang sahabat tentang anaknya yang dikatakan nakal,tak memberikan perhatian dalam kelas,selalu menganggu kawan dan menyebabkan guru menelefon mengadu tentang anak itu.
Ummi pernah merasai apa yang terjadi,berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Dulu anak Ummi juga begitau,memang pada permulaannya rasa marah,geram,malu yang teramat sangat tapi bila diingat balik apalah dosa yang dah Ummi dah lakukan sehinggakan anak jadi sedemikaian. Di rumah di depan mata, anak kita ok, mendengar kata,boleh diharapkan, tak pernah menimbulkan kemarahan kita,tapi berlainan caranya di sekolah lepa dari pandangan dan mata kita. 
Bila diingat balik ada beberapa kemungkinan antaranya mungkin dia ingin mencuba sesuatu yang tak dibuat di rumah, atau dia suka bila diulang-ulang marah sebab di rumah ia tak merasainya, ataupun ia rasa ia berkuasa mempunyai kelebihan .
Apapun sabarlah,bawa berbincang antara kita suami isteri, apa tindakan yang perlu kita buat,bawa anak kita bersembang luangkan masa hanya dengan dia,tanya apa dan kenapa,jika  perlu pergi ke sekolah ,jumpa dengan guru kelas, jumpa dengan kawan-kawannya,Ada masa jika berkelapangan pergi ke sekolah anak kita lihat dari jauh,intai, perhatikan dan buat pemantauan.
Yang utama buat solat hajat,tak perlu cari orang,kita buat sendiri,kita yang mengalami kita yang merasai, amalkan doa-doa, berbincang dengan orang yang dirasakan dapat memberikan pandangan,bukan mereka yang akan memanjang-manjangkan cerita kita.
Insyallah Allah memberikan ujian dan dugaan buat kita yang setimpal dengan kekuatan kita.

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingat Allah. Barangsiapa yang membuat demikian maka mereka itulah orang-orang yang rugi. ” (Al-Munafiqun: 9)

Jom kita amalkan




Doa ini Ummi betul2 amalkan terutama waktu memasak nasi dan membancuh minuman, Mak Ummi dulu dia buat air mandi pagi-pagi buat kami adik beradik hinggakan kalau mak tak buat tak mau mandi