Isnin, 30 Julai 2012
Ahad, 29 Julai 2012
HADIAH BACAAN NILAM
Alhamdulillah tengah harini ,time Ummi ambil anak2 di sekolah masing2 senyum simpul,masing2 bawa simpel hamper, rupa2nya tiga2 anak Ummi dapat Hadiah Bacaan NILAM bulanan, syukur alhamdulillah walaupun hadiah nya simpel ja tapi ianya semangat untuk mereka terus membaca. Terima ksih buat guru-guru SK Wan Abdul Samad Pokok Sena, especilly Cikgu Norlia ,Guru PSS nya.
Anak2 Ummi Auni, Aimuni dan Amni memang kuat membaca, tiru Ummi kot, he he...........sebenarnya kepimpinan melalui teladan, kita bawa balik buku selalu, jangan kedekut untuk membeli buku, tambahan Amni yg nak exam UPSR ,tiap hari baca novel, kita tak beli dia tukar dng kawan, nak larang n marah pun result tak ada problem, malah baru2 ni time trial UPSR siap dapat gelaran Miss Top, apapun syukur alhamdulillah rezeki di hari ke 9 Ramadhan 2012.
Anak2 Ummi Auni, Aimuni dan Amni memang kuat membaca, tiru Ummi kot, he he...........sebenarnya kepimpinan melalui teladan, kita bawa balik buku selalu, jangan kedekut untuk membeli buku, tambahan Amni yg nak exam UPSR ,tiap hari baca novel, kita tak beli dia tukar dng kawan, nak larang n marah pun result tak ada problem, malah baru2 ni time trial UPSR siap dapat gelaran Miss Top, apapun syukur alhamdulillah rezeki di hari ke 9 Ramadhan 2012.
Sabtu, 28 Julai 2012
KAD NOMBOR 1-10 BAHASA ARAB
INI KAD NOMBOR BAHASA ARAB YG BARU BERJAYA UMMI ENTRY KAT DALAM NI, WALAUPUN DAH BANYAK BAHAN UMMI BUAT INILAH PERTAMA KALI UMMI BOLEH ENTRY KAT DLM BLOG, HARAP DAPAT DIMANFAATKAN BERSAMA.
SYUKUR, HAK MUTLAQ YG BOLEH DIKONGSI BERSAMA
SYUKUR, HAK MUTLAQ YG BOLEH DIKONGSI BERSAMA
Selasa, 24 Julai 2012
POKOK DAN PAKU
Kisah ini bermula
di sebuah kampung yang terpencil. Di sana terdapat sebuah keluarga yang terdiri
daripada si ayah dan si anak. Hendak dijadikan cerita
bahawa si anak ini adalah seorang yang mempunyai masalah dalam mengawal amarah beliau.
Apabila marah, dia akan memaki-hamun, memarahi orang sekeliling dan tidak
dilupakan melepaskan geram kepada barang statik (melempar, menendang dan
sebagainya).
Melihat keadaan anaknya yang sedemikian, si ayah mengambil inisiatif untuk mengajar anaknya sedikit tentang erti kehidupan. Ayahnya berkata "Anakku, selepas ini, disaat engkau marah, lepaskan amarahmu dengan memaku paku-paku ini pada pokok di belakang rumah kita". Walaupun si anak seorang yang panas baran, namun dia masih taat dan patuh dengan perintah si ayah.
Maka setiap kali si anak marah, si anak akan cepat-cepat pergi ke belakang rumah, membawa paku dan tukul, dan terus melepaskan geramnya dengan memaku pokok tersebut dengan sepuas hati. Perkara ini berulang setiap kali si anak marah dan semakin hari pokok di belakang rumahnya semakin penuh dengan pakuan.Sebulan berlalu dan si ayah melihat si anak sudah semakin bijak mengawal amarah beliau. Si anak mula kurang melepaskan geram pada pokok di belakang rumah begitu juga dengan melepaskan geram kepada orang sekeliling. Melihat keadaan yang positif ini, si ayah pergi kepada si anak dan berkata..
Ayah: Anakku, ayah berbangga dengan engkau.
Anak: Kenapa ayahku?
Ayah: Aku nampak akan perubahan dalam dirimu dalam mengawal perasaan amarahmu.
Anak: Alhamdulillah.. (tersenyum)
Ayah: Sekarang mari ikut ayah..
Si ayah membawa anaknya pada pokok yang dipaku oleh anaknya itu.
Ayah: Anakku, cuba kau lihat, berapa banyak paku yang ada pada pokok ni.
Anak: Banyak..
Ayah: Betul tu. Untuk pengetahuanmu wahai anakku, inilah yang berlaku setiap kali kau melepaskan kemarahan di tempat yang tidak sepatutnya. Setiap paku yang dipaku itu ibarat setiap perbuatan zalim yang telah engkau lakukan. Ianya akan menusuk dalam ke dalam hati orang yang diperlakukan. Ingat, secara langsung atau tidak langsung, pasti ada yang akan terluka dengan pakuanmu itu.
Anak: Tapi aku sudah memohon maaf kepada mereka..
Ayah: Baik. Sekarang engkau cabut semua paku yang ada pada batang pokok ini.
Tanpa banyak soal, si anak mencabut setiap paku yang terdapat pada batang pokok tersebut. Satu demi satu, akhirnya habis semua paku dicabut..
Ayah: Sekarang cuba kau lihat, apa yang ada pada pokok ini.
Anak: Lubang..
Ayah: Benar, inilah kesan pakuan yang telah engkau buat. Biarpun engkau telah mencabut semua paku yang ada, lubang-lubang paku ini tidak dapat engkau tutupi buat selama-lamanya. Begitu juga keadaannya sekarang. Biarpun engkau sudah memohon maaf, meminta ampun dan sebagainya, kesan perlakuan zalimmu itu pasti akan kekal dalam ingatan orang yang diperlakukan. Ingatlah bahawa setiap perbuatan kita, setiap percakapan kita, ianya memberi kesan kepada orang lain. Mereka mungkin memaafkan, namun belum tentu mereka melupakannya..
Anak: ... (tunduk seraya menangis)
Selepas daripada peristiwa itu, si anak kerap kali berfikir terlebih dahulu sebelum membuat sesuatu. Si anak bimbang tindakannya akan memberi kesan buruk kepada dia dan orang lain..
Sahabat yang dikasihi, kadang-kadang kita lupa
diri apabila nafsu amarah mula menguasai diri kita. Kita cenderung untuk
berkelakuan jahat, berkata perkataan yang menyakitkan hati dan pelbagai lagi.
Ingatlah biarpun orang sudah memaafkan perbuatan kita, di dalam kepala mereka
masih ingat dengan perbuatan yang kita lakukan..Melihat keadaan anaknya yang sedemikian, si ayah mengambil inisiatif untuk mengajar anaknya sedikit tentang erti kehidupan. Ayahnya berkata "Anakku, selepas ini, disaat engkau marah, lepaskan amarahmu dengan memaku paku-paku ini pada pokok di belakang rumah kita". Walaupun si anak seorang yang panas baran, namun dia masih taat dan patuh dengan perintah si ayah.
Maka setiap kali si anak marah, si anak akan cepat-cepat pergi ke belakang rumah, membawa paku dan tukul, dan terus melepaskan geramnya dengan memaku pokok tersebut dengan sepuas hati. Perkara ini berulang setiap kali si anak marah dan semakin hari pokok di belakang rumahnya semakin penuh dengan pakuan.Sebulan berlalu dan si ayah melihat si anak sudah semakin bijak mengawal amarah beliau. Si anak mula kurang melepaskan geram pada pokok di belakang rumah begitu juga dengan melepaskan geram kepada orang sekeliling. Melihat keadaan yang positif ini, si ayah pergi kepada si anak dan berkata..
Ayah: Anakku, ayah berbangga dengan engkau.
Anak: Kenapa ayahku?
Ayah: Aku nampak akan perubahan dalam dirimu dalam mengawal perasaan amarahmu.
Anak: Alhamdulillah.. (tersenyum)
Ayah: Sekarang mari ikut ayah..
Si ayah membawa anaknya pada pokok yang dipaku oleh anaknya itu.
Ayah: Anakku, cuba kau lihat, berapa banyak paku yang ada pada pokok ni.
Anak: Banyak..
Ayah: Betul tu. Untuk pengetahuanmu wahai anakku, inilah yang berlaku setiap kali kau melepaskan kemarahan di tempat yang tidak sepatutnya. Setiap paku yang dipaku itu ibarat setiap perbuatan zalim yang telah engkau lakukan. Ianya akan menusuk dalam ke dalam hati orang yang diperlakukan. Ingat, secara langsung atau tidak langsung, pasti ada yang akan terluka dengan pakuanmu itu.
Anak: Tapi aku sudah memohon maaf kepada mereka..
Ayah: Baik. Sekarang engkau cabut semua paku yang ada pada batang pokok ini.
Tanpa banyak soal, si anak mencabut setiap paku yang terdapat pada batang pokok tersebut. Satu demi satu, akhirnya habis semua paku dicabut..
Ayah: Sekarang cuba kau lihat, apa yang ada pada pokok ini.
Anak: Lubang..
Ayah: Benar, inilah kesan pakuan yang telah engkau buat. Biarpun engkau telah mencabut semua paku yang ada, lubang-lubang paku ini tidak dapat engkau tutupi buat selama-lamanya. Begitu juga keadaannya sekarang. Biarpun engkau sudah memohon maaf, meminta ampun dan sebagainya, kesan perlakuan zalimmu itu pasti akan kekal dalam ingatan orang yang diperlakukan. Ingatlah bahawa setiap perbuatan kita, setiap percakapan kita, ianya memberi kesan kepada orang lain. Mereka mungkin memaafkan, namun belum tentu mereka melupakannya..
Anak: ... (tunduk seraya menangis)
Selepas daripada peristiwa itu, si anak kerap kali berfikir terlebih dahulu sebelum membuat sesuatu. Si anak bimbang tindakannya akan memberi kesan buruk kepada dia dan orang lain..
Inilah yang membezakan manusia dengan pencipta. Allah sahajalah yang mampu mengampunkan kita dengan sebenar-benar keampunan. Maka, jika kita membuat kesalahan kepada seseorang, mohonlah maaf kepadanya dan juga kepada-Nya. Jika kita yang dizalimi, maafkanlah si pelaku dengan sebenar kemaafan
KISAH BUMI DAN LANGIT
Adapun terjadinya peristiwa Israk dan Mikraj adalah kerana bumi merasa bangga dengan langit. Berkata dia kepada langit, "Hai langit, aku lebih baik dari kamu kerana Allah s.w.t. telah menghiaskan aku dengan berbagai-bagai negara, beberapa laut, sungai-sungai, tanam-anaman, beberapa gunung dan lain-lain." Berkata langit, "Hai bumi, aku juga lebih elok dari kamu kerana matahari, bulan, bintang-bintang, beberapa falah, buruj, 'arasy, kursi dan syurga ada padaku."
Berkata bumi, "Hai langit, ditempatku ada rumah yang dikunjungi dan untuk bertawaf para nabi, para utusan dan arwah para wali dan solihin (orang-orang yang baik)."
Bumi berkata lagi, "Hai langit, sesungguhnya pemimpin para nabi dan utusan bahkan sebagai penutup para nabi dan kekasih Allah s.w.t. seru sekalian alam, seutama-utamanya segala yang wujud serta kepadanya penghormatan yang paling sempurna itu tinggal di tempatku. Dan dia menjalankan syari'atnya juga di tempatku." Langit tidak dapat berkata apa-apa, apabila bumi berkata demikian. Langit mendiamkan diri dan dia mengadap Allah s.w.t. dengan berkata, "Ya Allah, Engkau telah mengabulkan permintaan orang yang tertimpa bahaya, apabila mereka berdoa kepada Engkau. Aku tidak dapat menjawab soalan bumi, oleh itu aku minta kepada-Mu ya Allah supaya Muhammad Engkau dinaikkan kepadaku (langit) sehingga aku menjadi mulia dengan kebagusannya dan berbangga."
Lalu Allah s.w.t. mengabulkan permintaan langit, kemudian Allah s.w.t. memberi wahyu kepada Jibrail A.S pada malam tanggal 27 Rejab, "Janganlah engkau (Jibrail) bertasbih pada malam ini dan engkau 'Izrail jangan engkau mencabut nyawa pada malam ini."
Jibrail a.s.bertanya, " Ya Allah, apakah kiamat telah sampai?"
Allah s.w.t. berfirman, maksudnya, "Tidak, wahai Jibrail. Tetapi pergilah engkau ke Syurga dan ambillah buraq dan terus pergi kepada Muhammad dengan buraq itu." Kemudian Jibrail a.s. pun pergi dan dia melihat 40,000 buraq sedang bersenang-lenang di taman Syurga dan di wajah masing-masing terdapat nama Muhammad. Di antara 40,000 buraq itu, Jibrail a.s.terpandang pada seekor buraq yang sedang menangis bercucuran air matanya. Jibrail a.s. menghampiri buraq itu lalu bertanya, "Mengapa engkau menangis, ya buraq?"
Berkata buraq, "Ya Jibrail, sesungguhnya aku telah mendengar nama Muhammad sejak 40 tahun, maka pemilik nama itu telah tertanam dalam hatiku dan aku sesudah itu menjadi rindu kepadanya dan aku tidak mahu makan dan minum lagi. Aku laksana dibakar oleh api kerinduan." Berkata Jibrail a.s., "Aku akan menyampaikan engkau kepada orang yang engkau rindukan itu." Kemudian Jibrail a.s.memakaikan pelana dan kekang kepada buraq itu dan membawanya kepada Nabi Muhammad s.a.w. Wallahu'alam.
Buraq yang diceritakan inilah yang membawa Rasulullah s.a.w. dalam perjalanan Israk dan Mikraj.
Isnin, 23 Julai 2012
HILANGNYA CINTA HATI RASULULLAH SAW
Siti Khadijah merupakan isteri Nabi Muhammad yang pertama dan yang amat
mendampingi beliau dalam perjuangan awal mengembangkan Islam. Apabila
Khadijah meninggal dunia, kenangan Nabi terhadap isterinya begitu kental
dan tidak boleh di tukar ganti. Secara tiba-tiba, kehidupan beliau
menjadi kosong.
Para sahabat yang memerhatikan Nabi sentiasa berada dalam kesedihan dan merasa amat simpati akan nasibnya. Mereka merasakan Nabi perlukan seorang isteri untuk di dampingi di saat susah dan senang. Namun, tidak ada seorang sahabat pun yang berani mengungkapkan idea tersebut kepada Nabi. Akhirnya Haulah binti Hakim al-Salmiyah memohon untuk menemui Nabi dan menyatakan hasrat tersebut.
“Ya Rasulullah, sesungguhnya saya melihatmu seolah-olah berada dalam keadaan kesunyian yang amat sangat setelah ditinggalkan oleh Siti Khadijah,” kata Haulah kepada Nabi.
“Tentulah Haulah. Dia adalah ibu kepada anak-anakku dan ratu rumahtanggaku,” jawab Rasulullah.
Haulah kemuadian dengan berhati-hati bertanya sama ada Nabi berkeinginan untuk menikah lagi.
“Siapakah sesudah Khadijah?” tanya Nabi. Soalan itu adalah sesuatu yang di tunggu-tunggu oleh Haulah. Ia seolah bermakna Nabi mahu menerima kehadiran seseorang disisi.
Dengan secepat kilat Haulah berkata, “Siapakah yang anda kehendaki wahai Rasulullah? Janda atau gadis?”
“Siapa janda yang kau maksudkan dan siapa dara yang hendak kau sebut?” tanya Nabi.
“Dara yang inginku sebut ialah Aisyah binti Abu Bakar, manakala janda ialah Saudah binti Zam’ah. Dia telah beriman kepadamu dan mengikuti ajaran-ajaranmu,” jawab Haulah.
Nabi terdiam. Dia telah memngenali Aisyah sejak kecil dan sesungguhnya peribadinya terletak pada darjat yang paling baik berbanding gadis-gadia yang lain. Dia tahu yang Aisyah seorang gadis yang manis, lincah, cantik dan cerdas serta berani. Nabi malah sentiasa menasihati ibunya, Ummu Ruman untuk menjaga Aisyah sebaik mungkin.
Lalu beliau menerima saranan Haulah dan menyuruh Haulah meminang Aisyah untuknya.
http://kisahseributeladan.blogspot.com/
Para sahabat yang memerhatikan Nabi sentiasa berada dalam kesedihan dan merasa amat simpati akan nasibnya. Mereka merasakan Nabi perlukan seorang isteri untuk di dampingi di saat susah dan senang. Namun, tidak ada seorang sahabat pun yang berani mengungkapkan idea tersebut kepada Nabi. Akhirnya Haulah binti Hakim al-Salmiyah memohon untuk menemui Nabi dan menyatakan hasrat tersebut.
“Ya Rasulullah, sesungguhnya saya melihatmu seolah-olah berada dalam keadaan kesunyian yang amat sangat setelah ditinggalkan oleh Siti Khadijah,” kata Haulah kepada Nabi.
“Tentulah Haulah. Dia adalah ibu kepada anak-anakku dan ratu rumahtanggaku,” jawab Rasulullah.
Haulah kemuadian dengan berhati-hati bertanya sama ada Nabi berkeinginan untuk menikah lagi.
“Siapakah sesudah Khadijah?” tanya Nabi. Soalan itu adalah sesuatu yang di tunggu-tunggu oleh Haulah. Ia seolah bermakna Nabi mahu menerima kehadiran seseorang disisi.
Dengan secepat kilat Haulah berkata, “Siapakah yang anda kehendaki wahai Rasulullah? Janda atau gadis?”
“Siapa janda yang kau maksudkan dan siapa dara yang hendak kau sebut?” tanya Nabi.
“Dara yang inginku sebut ialah Aisyah binti Abu Bakar, manakala janda ialah Saudah binti Zam’ah. Dia telah beriman kepadamu dan mengikuti ajaran-ajaranmu,” jawab Haulah.
Nabi terdiam. Dia telah memngenali Aisyah sejak kecil dan sesungguhnya peribadinya terletak pada darjat yang paling baik berbanding gadis-gadia yang lain. Dia tahu yang Aisyah seorang gadis yang manis, lincah, cantik dan cerdas serta berani. Nabi malah sentiasa menasihati ibunya, Ummu Ruman untuk menjaga Aisyah sebaik mungkin.
Lalu beliau menerima saranan Haulah dan menyuruh Haulah meminang Aisyah untuknya.
http://kisahseributeladan.blogspot.com/
RASULULLAH SAW DAN SEBATANG JARUM
Pada suatu hari, ketika Aishah menjahit baju pada waktu sahur, tiba-tiba
jarumnya terjatuh. Secara kebetulan, lampu yang dipasang sejak tadi
dipasang.
Nabi Muhammad masuk dalam kegelapan tetapi wajahnya yang bercahaya itu menyebabkan Aisyah berjaya mengutip kembali jarum yang terjatuh.
“Wahai Muhammad, alangkah bercahayanya wajahmu,” kata Aisyah.
Kemudian, dia menyambung, “Siapakah yang tidak akan melihatmu pada hari kiamat?”
Nabi Muhammad menjawab, “Orang yang bakhil.”
Aisyah bertanya lagi, “Siapakah orang yang bakhil?”
“Orang yang bakhil itu ialah orang yang tidak mengucap selawat ke atasku apabila mendengar namaku disebut,” jawab Nabi Muhammad.
Nabi Muhammad masuk dalam kegelapan tetapi wajahnya yang bercahaya itu menyebabkan Aisyah berjaya mengutip kembali jarum yang terjatuh.
“Wahai Muhammad, alangkah bercahayanya wajahmu,” kata Aisyah.
Kemudian, dia menyambung, “Siapakah yang tidak akan melihatmu pada hari kiamat?”
Nabi Muhammad menjawab, “Orang yang bakhil.”
Aisyah bertanya lagi, “Siapakah orang yang bakhil?”
“Orang yang bakhil itu ialah orang yang tidak mengucap selawat ke atasku apabila mendengar namaku disebut,” jawab Nabi Muhammad.
ALAQAMAH DAN IBUNYA
Alqomah merupakan seorang pemuda yang sangat rajin beribadat. Pada
suatu, dia jatuh sakit secara tiba-tiba. Isterinya menyuruh seseorang
memberitahu Nabi Muhammad tentang keadaan suaminya yang sakit kuat dan
dalam keadaan nazak sakaratul maut.
Apabila menerima berita ini, Nabi menyuruh Bilal, Ali, Salama dan Amma melihat keadaan Alqomah. Apabila mereka sampai di rumah Alqomah, mereka membantunya membacakan kalimah Lailaaha¬illah tetapi Iidah Alqomah tidak mampu menyebutnya.
Setelah melihat keadaan Alqomah yang semakin menghampiri akhir usia, mereka menyuruh Bilal memberitahu Nabi. Apabila Bilal sampai di rumah Nabi, maka Bilal menceritakan segala hal yang berlaku di rumah Alqomah.
Lalu Nabi bertanya kepada Bilal, “Apakah ayah Alqomah masih hidup?”
Jawab Bilal, “Tidak, ayahnya sudah meninggal, tetapi ibunya masih hidup dan sangat tua usianya.”
Kemudian Nabi berkata lagi, “Pergilah kamu menemui ibunya dan sampaikan salamku. Katakan kepadanya kalau dia dapat berjalan, suruh dia datang berjumpaku. Kalau dia tidak dapat berjalan, katakan aku akan ke rumahnya.”
Apabila tiba di rumah ibu Alaqomah, ibunya mengatakan bahawa dia ingin menemui Nabi. Lalu ibu Alqomah mengambil tongkat dan terus berjalan menuju ke rumah Nabi. Sebaik tiba, dia memberi salam dan duduk di hadapan Nabi.
“Ceritakan kepadaku perkara yang sebenar tentang Alqomah. Jika kamu berdusta, nescaya akan turun wahyu kepadaku,” kata Nabi kepada ibunya.
Berkata Nabi lagi, “Bagaimana keadaan Alqomah?”
Jawab ibunya, “Alqomah sangat rajin beribadat, menunaikan sembahyang, berpuasa dan sangat suka bersedekah sehingga tidak diketahui banyaknya.”
Nabi bertanya lai, “Bagaimana hubungan kamu dengan dia?”
Jawab ibunya, “Aku sangat marah kepadanya.”
Lalu Nabi bertany, “Mengapa?”
“Kerana dia lebih mengutamakan isterinya daripada diriku dan menuruti kata-kata isterinya sehingga dia menentangku.”
“Atas kemarahan kamu itulah, lidahnya telah terkunci dari mengucap kalimah Lailahaillallah,” kata Nabi.
Kemudian Nabi menyuruh Bilal mencari kayu api utuk membakar Alqomah. Apabila ibu Alqomah mendengar perintah tersebut, dia bertanya, “Wahai Rasullullah, kamu hendak membakar anakku di depan mataku? Bagaimana hatiku dapat menerimanya?”
Nabi berkata “Siksa Allah itu lebih berat dan kekal, oleh itu jika kamu mahu Allah ampunkan dosa anakmu itu, maka hendaklah kamu mengampuninya. Demi Allah yang jiwaku di tangannya, tidak akan berguna sembahyangnya, sedekahnya, selagi kamu murka kepadanya.”
Maka berkata ibu Alqomah sambil mengangkat kedua tangannya, “Ya Rasullullah, aku persaksikan kepada Allah di langit dan kau ya Rasullullah dan mereka-mereka yang hadir di sini bahawa aku redha pada anakku Alqomah.”
Kemudian Nabi mengarahkan Bilal pergi melihat Alqomah sambil berkata, “Pergilah kamu wahai Bilal, lihat sama ada Alqomah dapat mengucap La ilaha illallah atau tidak.”
“Aku khuatir, kalau-kalau ibu Alqomah mengucapkan itu semata-mata kerana pada aku dan bukan dan hatinya,” sambung Nabi.
Apabila Bilal sampai di rumah Alqomah tiba-tiba terdengar suara Alqomah menyebut, “La ilaha illallah.”
Lalu Bilal masuk sambil berkata, “Wahai semua orang yang berada di sini. Ketahuilah sesungguhnya kemarahan seorang ibu menghalang Alqomah dari mengucapkan kalimah La ilaha illallah. Dan kerana redha ibunyalah maka Alqomah dapat menyebut kalimah syahadat.” Maka matilah Alqomah pada waktu sebaik sahaja dia mengucap.
Apabila Nabi sampai di rumah Alqomah, mereka segeralah mandi dan kafankan lalu disembahyangkan oleh Nabi. Sesudah dikuburkan maka Nabi berkata sambil berdiri dekat kubur, “Wahai sahabat Muhajirin dan Ansar. Sesiapa yang mengutamakan isterinya daripada ibunya, maka dia dilaknat oleh Allah dan ibadat fardu dan sunatnya tidak diterima Allah.”
Apabila menerima berita ini, Nabi menyuruh Bilal, Ali, Salama dan Amma melihat keadaan Alqomah. Apabila mereka sampai di rumah Alqomah, mereka membantunya membacakan kalimah Lailaaha¬illah tetapi Iidah Alqomah tidak mampu menyebutnya.
Setelah melihat keadaan Alqomah yang semakin menghampiri akhir usia, mereka menyuruh Bilal memberitahu Nabi. Apabila Bilal sampai di rumah Nabi, maka Bilal menceritakan segala hal yang berlaku di rumah Alqomah.
Lalu Nabi bertanya kepada Bilal, “Apakah ayah Alqomah masih hidup?”
Jawab Bilal, “Tidak, ayahnya sudah meninggal, tetapi ibunya masih hidup dan sangat tua usianya.”
Kemudian Nabi berkata lagi, “Pergilah kamu menemui ibunya dan sampaikan salamku. Katakan kepadanya kalau dia dapat berjalan, suruh dia datang berjumpaku. Kalau dia tidak dapat berjalan, katakan aku akan ke rumahnya.”
Apabila tiba di rumah ibu Alaqomah, ibunya mengatakan bahawa dia ingin menemui Nabi. Lalu ibu Alqomah mengambil tongkat dan terus berjalan menuju ke rumah Nabi. Sebaik tiba, dia memberi salam dan duduk di hadapan Nabi.
“Ceritakan kepadaku perkara yang sebenar tentang Alqomah. Jika kamu berdusta, nescaya akan turun wahyu kepadaku,” kata Nabi kepada ibunya.
Berkata Nabi lagi, “Bagaimana keadaan Alqomah?”
Jawab ibunya, “Alqomah sangat rajin beribadat, menunaikan sembahyang, berpuasa dan sangat suka bersedekah sehingga tidak diketahui banyaknya.”
Nabi bertanya lai, “Bagaimana hubungan kamu dengan dia?”
Jawab ibunya, “Aku sangat marah kepadanya.”
Lalu Nabi bertany, “Mengapa?”
“Kerana dia lebih mengutamakan isterinya daripada diriku dan menuruti kata-kata isterinya sehingga dia menentangku.”
“Atas kemarahan kamu itulah, lidahnya telah terkunci dari mengucap kalimah Lailahaillallah,” kata Nabi.
Kemudian Nabi menyuruh Bilal mencari kayu api utuk membakar Alqomah. Apabila ibu Alqomah mendengar perintah tersebut, dia bertanya, “Wahai Rasullullah, kamu hendak membakar anakku di depan mataku? Bagaimana hatiku dapat menerimanya?”
Nabi berkata “Siksa Allah itu lebih berat dan kekal, oleh itu jika kamu mahu Allah ampunkan dosa anakmu itu, maka hendaklah kamu mengampuninya. Demi Allah yang jiwaku di tangannya, tidak akan berguna sembahyangnya, sedekahnya, selagi kamu murka kepadanya.”
Maka berkata ibu Alqomah sambil mengangkat kedua tangannya, “Ya Rasullullah, aku persaksikan kepada Allah di langit dan kau ya Rasullullah dan mereka-mereka yang hadir di sini bahawa aku redha pada anakku Alqomah.”
Kemudian Nabi mengarahkan Bilal pergi melihat Alqomah sambil berkata, “Pergilah kamu wahai Bilal, lihat sama ada Alqomah dapat mengucap La ilaha illallah atau tidak.”
“Aku khuatir, kalau-kalau ibu Alqomah mengucapkan itu semata-mata kerana pada aku dan bukan dan hatinya,” sambung Nabi.
Apabila Bilal sampai di rumah Alqomah tiba-tiba terdengar suara Alqomah menyebut, “La ilaha illallah.”
Lalu Bilal masuk sambil berkata, “Wahai semua orang yang berada di sini. Ketahuilah sesungguhnya kemarahan seorang ibu menghalang Alqomah dari mengucapkan kalimah La ilaha illallah. Dan kerana redha ibunyalah maka Alqomah dapat menyebut kalimah syahadat.” Maka matilah Alqomah pada waktu sebaik sahaja dia mengucap.
Apabila Nabi sampai di rumah Alqomah, mereka segeralah mandi dan kafankan lalu disembahyangkan oleh Nabi. Sesudah dikuburkan maka Nabi berkata sambil berdiri dekat kubur, “Wahai sahabat Muhajirin dan Ansar. Sesiapa yang mengutamakan isterinya daripada ibunya, maka dia dilaknat oleh Allah dan ibadat fardu dan sunatnya tidak diterima Allah.”
IMAM AS SYAFIEE BERSAMA IBUNYA
Sejak kecil, Imam Syafie telah hafal al-Quran dan banyak hadis. Jika
mendengar ada guru datang mengajar, dia segera pergi bagi menimba ilmu.
Ketika berusia 14 tahun, Imam Syafie menyatakan hasrat kepada ibunya
tentang keinginannya untuk merantau bagi menambahkan ilmu.
Pada mulanya, ibunya merasa berat untuk melepaskan kerana Syafie adalah satu-satunya harapan ibunya untuk menjaganya di hari tua. Demi ketaatan dan kasih sayang Syafi'e kepada ibunya, dia membatalkan keinginannya itu. Akhirnya ibunya mengizinkan Syafi’e merantau bagi menambah ilmu pengetahuan.
Sebelumnya melepaskan anaknya, maka ibunya berdoa, “Ya Allah Tuhan yang menguasai seluruh Alam! Anakku ini akan meninggalkan aku untuk berjalan jauh, menuju keredhaanMu. Aku rela melepaskannya untuk menuntut pengetahuan peninggalan PesuruhMu. Oleh kerana itu aku bermohon kepadaMu, ya Allah agar dipermudahkan urusannya. Peliharakanlah keselamatannya, panjangkanlah umurnya agar aku dapat melihat kepulangannya nanti dengan dada yang penuh dengan ilmu yang berguna. Amin!”
Selesainya berdoa ibunya memeluk Syafie yang kecil dengan penuh kasih sayang dan dengan linangan air mata kerana sedih untuk berpisah.
“Pergilah anakku. Allah bersamamu! Insya-Allah engkau akan menjadi bintang ilmu yang paling gemerlapan dikemudian hari. Pergilah sekarang kerana ibu telah redha melepaskanmu. Ingatlah bahwa Allah itulah sebaik-baik tempat untuk memohon perlindungan.”
Selepas ibunya berdoakan, Syafi'e mencium tangan ibunya dan mengucapkan selamat tinggal. Dia meninggalkan ibu yang sangat dikasihinya dengan hati yang pilu dan mengharapkan ibu sentiasa mendoakan kesejahteraannya dalam menuntut ilmu.
Oleh kerana kehidupannya yang sangat miskin, maka Syafi'e berangkat dengan tidak membawa bekalan wang, kecuali dengan berbekalkan doa ibunya dan cita-cita yang teguh untuk menambah ilmu sambil bertawakkal kepada Allah.
Ketika mengingati kisah ini, Imam Syafie berkata, “Sesekali aku menoleh kebelakang untuk melambaikan tangan kepada ibuku. Dia masih berada perkarangan rumah sambil memperhatikan aku. Lama-kelamaan wajah ibu menjadi samar ditelan kabus pagi. Aku meninggalkan kota Makkah yang penuh barakah tanpa membawa sedikit pun bekalan wang. Apa yang menjadi bekalan bagi diriku hanyalah Iman yang teguh dan hati yang penuh tawakkal kepada Allah serta doa restu ibuku sahaja. Aku serahkan diriku kepada Allah seru sekalian Alam.”
http://kisahseributeladan.blogspot.com/
Pada mulanya, ibunya merasa berat untuk melepaskan kerana Syafie adalah satu-satunya harapan ibunya untuk menjaganya di hari tua. Demi ketaatan dan kasih sayang Syafi'e kepada ibunya, dia membatalkan keinginannya itu. Akhirnya ibunya mengizinkan Syafi’e merantau bagi menambah ilmu pengetahuan.
Sebelumnya melepaskan anaknya, maka ibunya berdoa, “Ya Allah Tuhan yang menguasai seluruh Alam! Anakku ini akan meninggalkan aku untuk berjalan jauh, menuju keredhaanMu. Aku rela melepaskannya untuk menuntut pengetahuan peninggalan PesuruhMu. Oleh kerana itu aku bermohon kepadaMu, ya Allah agar dipermudahkan urusannya. Peliharakanlah keselamatannya, panjangkanlah umurnya agar aku dapat melihat kepulangannya nanti dengan dada yang penuh dengan ilmu yang berguna. Amin!”
Selesainya berdoa ibunya memeluk Syafie yang kecil dengan penuh kasih sayang dan dengan linangan air mata kerana sedih untuk berpisah.
“Pergilah anakku. Allah bersamamu! Insya-Allah engkau akan menjadi bintang ilmu yang paling gemerlapan dikemudian hari. Pergilah sekarang kerana ibu telah redha melepaskanmu. Ingatlah bahwa Allah itulah sebaik-baik tempat untuk memohon perlindungan.”
Selepas ibunya berdoakan, Syafi'e mencium tangan ibunya dan mengucapkan selamat tinggal. Dia meninggalkan ibu yang sangat dikasihinya dengan hati yang pilu dan mengharapkan ibu sentiasa mendoakan kesejahteraannya dalam menuntut ilmu.
Oleh kerana kehidupannya yang sangat miskin, maka Syafi'e berangkat dengan tidak membawa bekalan wang, kecuali dengan berbekalkan doa ibunya dan cita-cita yang teguh untuk menambah ilmu sambil bertawakkal kepada Allah.
Ketika mengingati kisah ini, Imam Syafie berkata, “Sesekali aku menoleh kebelakang untuk melambaikan tangan kepada ibuku. Dia masih berada perkarangan rumah sambil memperhatikan aku. Lama-kelamaan wajah ibu menjadi samar ditelan kabus pagi. Aku meninggalkan kota Makkah yang penuh barakah tanpa membawa sedikit pun bekalan wang. Apa yang menjadi bekalan bagi diriku hanyalah Iman yang teguh dan hati yang penuh tawakkal kepada Allah serta doa restu ibuku sahaja. Aku serahkan diriku kepada Allah seru sekalian Alam.”
http://kisahseributeladan.blogspot.com/
SUSU KAMBING KURUS
Selama tiga hari menyembunyikan diri di Gua Hira’, bekalan makanan
dihantar oleh anak Abu Bakar sendiri, iaitu Asma’. Selepa itu, Nabi
Muhammad dan Abu Bakar meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya
iaitu Yathrib (Madinah).
Perjalanan mereka disertai dua orang rakan lain iaitu Amir bin Fuhairah dan Abdullah bin Uraiqith. Mereka berjalan merentasi padang pasir, gunung-ganang serta merempuh ribut pasir untuk meneruskan usaha menyebarkan Islam kepada penduduk di sana.
Pada suatu hari, ketika merentasi padang pasir, Nabi Muhammad ternampak sebuah khemah di tengah padang pasir. Mereka mendekatinya dengan niat mahu meminta bantuan atau membeli makanan.
Kedatangan mereka di sambut oleh seorang gembala kambing yang pemurah bernama Ummi Ma’bad,. Wanita ini bersama suaminya, Abu Ma’bad memang sengaja memasang khemah di tengah padang pasir itu untuk membantu para kafilah yang lalu lalang. Selalunya pasangan suami isteri ini akan dibayar sedikit wang oleh para kafilah atas bantuan yang diberi.
Mereka tiba dalam keadaan letih, lapar dan dahaga. Mereka berhasrat untuk membeli daging dan kurma daripada wanita itu. Tetapi ketika itu suami Ummi Ma’bad sudah keluar mengembala kambing di samping mencari pelanggan dari kalangan kafilah yang lalu. Jadi, tiada apa-apa yang boleh Ummi Ma’bad jual kepada tetamunya yang sedang kelaparan itu.
Ketika itu, Ummi Ma’bad tidak mengenali lelaki dihadapannya ialah seorang Nabi, lelaki mulia yang menjadi sebutan seluruh tanah Arab ketika itu. Sangkanya lelaki itu sama seperti lelaki dari kafilah lain yang singgah meminta bantuan. Seketika kemudian, Nabi Muhammad terpandang seekor kambing kurus yang tertambat di tepi khemah.
“Apakah kambing itu mempunyai susu untuk diperah?” Nabi Muhammad bertanya.
“Kambing itu terlalu lemah dan kurus, tuan. Tidak mungkin ia ada susu,” balas Ummi Ma’bad. Dia merasa hampa kerana gagal membantu tetamunya yang dalam kesusahan.
Sebaliknya Nabi membalas, “Tidak mengapa. Tetapi, bolehkah anda benarkan saya memerahnya?”
“Jika tuan fikir ia mempunyai susu, maka perahlah.” Ummi Ma’bad memberi kebenaran.
Nabi Muhammad mendekati kambing itu dan mengusapnya perlahan. Dia berdoa, membaca nama Allah dan mula memerah. Dengan izin Allah, susu kambing keluar dengan banyak. Lalu susu itu diisi ke dalam mangkuk. Kemudian, susu itu diberikan kepada Ummi Ma’bad dan tiga orang sahabatnya yang keletihan.
Selepas tiga orang sahabatnya kenyang, barulah giliran Nabi meminumnya. Kemudian dia memerah semangkuk lagi dan menyerahkan kepada Ummi Ma’bad sebagai bekalan. Sejurus kemudian, rombongan itu mengucapkan terima kasih lalu meneruskan perjalanan ke kota Madinah.
Tidak lama kemudian, suaminya, Abu Ma’bad pulang bersama sekawan kambingnya yang kurus kerana tidak cukup makanan. Selepas melangkah masuk ke dalam khemah, dia terperanjat melihat ada semangkuk susu segar. Dia kehairanan kerana pada pengetahuannya, semua kambingnya kurus kering dan kekurangan makanan. Tidak mungkin kambinnya boleh mngeluarkan susu sesegar itu.
Ummi Ma’bad menceritakan mengenai kedatangan empat orang lelaki Quraisy ke khemah mereka tadi. Dia menyatakan kagumnya dengan lelaki itu. Katanya, lelaki itu punya sepasang tangan yang cukup berkat kerana berjaya memerah susu daripada kambing yang kurus itu.
“Ceritakan bagaimana paras orang itu, Ummi Ma’bad,” pinta Abu Ma’bad.
“Dia seorang yang pembersih. Mempunyai wajah yang bercahaya dan tingkah laku yang sangat baik,” kata Ummi Ma’bad.
Kemudian dia menyambung, “Rupanya sangat cantik. Matanya hitam, bulu keningnya lebat, suaranya garau manakala tengkuknya panjang. Dia mempunyai janggut yang lebat dan betis yang panjang. Kulitnya pula kemerah-merahan serta bercelak.” Dia berhenti berbicara. Abu Ma’bad pula diam mendengarnya.
“Dia sangat tenang jika berdiam diri. Apabila bercakap, dia kelihatan hebat. Jika dilihat dari jauh, dia seorang yang amat cantik dan kelihatan cerah, manis dan bagus. Dia seorang yang terlalu sempurna, serta mempunyai teman-teman yang sayang kepadanya. Jika dia bercakap mereka mendengar dan menurut perintahnya.” Ummi Ma’bad memperincikan sifat lelaki yang ditemuinya.
Abu Ma’bad kagum mendengarnya. “Demi Allah, itulah lelaki Quraisy yang disebut-sebut di Mekah. Aku memang bercita-cita hendak mengikutnya. Jika aku ada peluang, aku akan lakukan!”
Mendengar kata-kata suaminya, Ummi Ma’bad tidak berlengah lagi. Dia menyiapkan barang-barang keperluan lalu berangkat ke Madinah mengikut jejak tetamunya tadi. Di sana, mereka memberikan taat setia dan menjadi pengikut Islam yang sejati.
Sejak itu, nama Ummi Ma’bad atau nama asalnya Atikah binti Khalid al-Khuzaiyah tercatat dalam sejarah Islam kerana bijak dan fasih dalam menerangkan sifat Nabi. Ungkapan yang digunakannya begitu halus, lembut, terperinci dan penuh berperasaan sekaligus membuktikan ketajaman akalnya.
Perjalanan mereka disertai dua orang rakan lain iaitu Amir bin Fuhairah dan Abdullah bin Uraiqith. Mereka berjalan merentasi padang pasir, gunung-ganang serta merempuh ribut pasir untuk meneruskan usaha menyebarkan Islam kepada penduduk di sana.
Pada suatu hari, ketika merentasi padang pasir, Nabi Muhammad ternampak sebuah khemah di tengah padang pasir. Mereka mendekatinya dengan niat mahu meminta bantuan atau membeli makanan.
Kedatangan mereka di sambut oleh seorang gembala kambing yang pemurah bernama Ummi Ma’bad,. Wanita ini bersama suaminya, Abu Ma’bad memang sengaja memasang khemah di tengah padang pasir itu untuk membantu para kafilah yang lalu lalang. Selalunya pasangan suami isteri ini akan dibayar sedikit wang oleh para kafilah atas bantuan yang diberi.
Mereka tiba dalam keadaan letih, lapar dan dahaga. Mereka berhasrat untuk membeli daging dan kurma daripada wanita itu. Tetapi ketika itu suami Ummi Ma’bad sudah keluar mengembala kambing di samping mencari pelanggan dari kalangan kafilah yang lalu. Jadi, tiada apa-apa yang boleh Ummi Ma’bad jual kepada tetamunya yang sedang kelaparan itu.
Ketika itu, Ummi Ma’bad tidak mengenali lelaki dihadapannya ialah seorang Nabi, lelaki mulia yang menjadi sebutan seluruh tanah Arab ketika itu. Sangkanya lelaki itu sama seperti lelaki dari kafilah lain yang singgah meminta bantuan. Seketika kemudian, Nabi Muhammad terpandang seekor kambing kurus yang tertambat di tepi khemah.
“Apakah kambing itu mempunyai susu untuk diperah?” Nabi Muhammad bertanya.
“Kambing itu terlalu lemah dan kurus, tuan. Tidak mungkin ia ada susu,” balas Ummi Ma’bad. Dia merasa hampa kerana gagal membantu tetamunya yang dalam kesusahan.
Sebaliknya Nabi membalas, “Tidak mengapa. Tetapi, bolehkah anda benarkan saya memerahnya?”
“Jika tuan fikir ia mempunyai susu, maka perahlah.” Ummi Ma’bad memberi kebenaran.
Nabi Muhammad mendekati kambing itu dan mengusapnya perlahan. Dia berdoa, membaca nama Allah dan mula memerah. Dengan izin Allah, susu kambing keluar dengan banyak. Lalu susu itu diisi ke dalam mangkuk. Kemudian, susu itu diberikan kepada Ummi Ma’bad dan tiga orang sahabatnya yang keletihan.
Selepas tiga orang sahabatnya kenyang, barulah giliran Nabi meminumnya. Kemudian dia memerah semangkuk lagi dan menyerahkan kepada Ummi Ma’bad sebagai bekalan. Sejurus kemudian, rombongan itu mengucapkan terima kasih lalu meneruskan perjalanan ke kota Madinah.
Tidak lama kemudian, suaminya, Abu Ma’bad pulang bersama sekawan kambingnya yang kurus kerana tidak cukup makanan. Selepas melangkah masuk ke dalam khemah, dia terperanjat melihat ada semangkuk susu segar. Dia kehairanan kerana pada pengetahuannya, semua kambingnya kurus kering dan kekurangan makanan. Tidak mungkin kambinnya boleh mngeluarkan susu sesegar itu.
Ummi Ma’bad menceritakan mengenai kedatangan empat orang lelaki Quraisy ke khemah mereka tadi. Dia menyatakan kagumnya dengan lelaki itu. Katanya, lelaki itu punya sepasang tangan yang cukup berkat kerana berjaya memerah susu daripada kambing yang kurus itu.
“Ceritakan bagaimana paras orang itu, Ummi Ma’bad,” pinta Abu Ma’bad.
“Dia seorang yang pembersih. Mempunyai wajah yang bercahaya dan tingkah laku yang sangat baik,” kata Ummi Ma’bad.
Kemudian dia menyambung, “Rupanya sangat cantik. Matanya hitam, bulu keningnya lebat, suaranya garau manakala tengkuknya panjang. Dia mempunyai janggut yang lebat dan betis yang panjang. Kulitnya pula kemerah-merahan serta bercelak.” Dia berhenti berbicara. Abu Ma’bad pula diam mendengarnya.
“Dia sangat tenang jika berdiam diri. Apabila bercakap, dia kelihatan hebat. Jika dilihat dari jauh, dia seorang yang amat cantik dan kelihatan cerah, manis dan bagus. Dia seorang yang terlalu sempurna, serta mempunyai teman-teman yang sayang kepadanya. Jika dia bercakap mereka mendengar dan menurut perintahnya.” Ummi Ma’bad memperincikan sifat lelaki yang ditemuinya.
Abu Ma’bad kagum mendengarnya. “Demi Allah, itulah lelaki Quraisy yang disebut-sebut di Mekah. Aku memang bercita-cita hendak mengikutnya. Jika aku ada peluang, aku akan lakukan!”
Mendengar kata-kata suaminya, Ummi Ma’bad tidak berlengah lagi. Dia menyiapkan barang-barang keperluan lalu berangkat ke Madinah mengikut jejak tetamunya tadi. Di sana, mereka memberikan taat setia dan menjadi pengikut Islam yang sejati.
Sejak itu, nama Ummi Ma’bad atau nama asalnya Atikah binti Khalid al-Khuzaiyah tercatat dalam sejarah Islam kerana bijak dan fasih dalam menerangkan sifat Nabi. Ungkapan yang digunakannya begitu halus, lembut, terperinci dan penuh berperasaan sekaligus membuktikan ketajaman akalnya.
PEMBURU YG BAIK HATI
Pada zaman dahulu, terdapat seorang pelayan raja bernama
Nasiruddin yang begitu gemar sekali berburu. Pada suatu hari ketika dia
sedang berburu, Nasiruddin ternampak seekor anak rusa yang cantik
sekali.
“Anak
rusa yang cantik itu bolehlah aku berikan kepada anakku. Mereka tentu
sayang kepada anak rusa itu dan menjaganya dengan baik,” kata Nasiruddin
dalam hati.
Nasiruddin
menangkap anak rusa itu dibawanya pulang meninggalkan hutan tempat ia
berburu itu. Apabila ibu rusa sedar bahawa anaknya telah ditangkap
orang, dia merasa amat terkejut sekali. Oleh kerana amat sedih kerana
tidak dapat berbuat apa-apa untuk mendapatkan anaknya kembali, ibu rusa
itu mengekori Nasiruddin dari belakang.
Sementara itu, Nasiruddin yang asyik menunggang kudanya gembira memikirkan tentang anak yang baru ditangkapnya itu.
“Aku telah mendapat seekor anak rusa yang comel. Pasti anak-anakku sambut dengan gembira,” katanya dalam hati.
Tiba-tiba
Nasiruddin sedar ada sesuatu yang mengekorinya, lalu dia menoleh ke
belakang. Ibu rusa itu seolah-olah kelihatan sedih sekali. Ia
seolah-olah berkata kepadanya, “Engkau telah menangkap anakku, hai
pemburu. Hidup aku tidak ada ertinya lagi kalau kau tangkap anakku itu
dari tanganku. Aku rela mati daripada hidup tanpa anak yang ku sayangi.”
Nasiruddin
merasa kasihan melihat ibu rusa itu lalu melepaskan anak rusa dari
pegangannya. Ibu rusa itu terus mendapatkan anaknya itu lalu
menjilat-jilatnya, melompat-lompat kegirangan lalu lari semula ke dalam
hutan. Sebelum menghilang, ibu rusa itu sempat menoleh ke belakang
sebagai tanda mengucapkan terima kasih terhadap Nasiruddin.
Pada malam itu, Nasiruddin bermimpi bahawa Nabi Muhammad datang menemuinya.
“Hai
Nasiruddin,” Nabi berkata. “Allah telah meletakkan namamu dalam senarai
Raja dan engkau akan menjadi Raja,” Nabi memberitahunya.
“Jagalah
kerajaanmu itu. Kerajaan ini juga menjadi satu ujian kepada engkau.
Sebagaimana engkau memperlihatkan belas kasihanmu kepada ibu rusa maka
engkau hendaklah juga berlaku ihsan dan baik terhadap sekalian manusia
yang menjadi rakyatmu itu. Ingatlah Nasiruddin, jangan sekali engkau
abaikan tanggungjawabmu terhadap rakyatmu,” kata Nabi lagi.
Mimpi Nasiruddin itu menjadi kenyataan. Dia akhirnya menjadi Raja Ghazi, satu wilayah di Afghanistan sekarang.
RASULULLAH SAW BERSAMA IBLIS
Telah
diceritakan bahawa Allah S.W.T telah menyuruh iblis datang kepada Nabi
Muhammad S.A.W. agar menjawab segala pertanyaan yang baginda tanyakan
padanya. Pada suatu hari Iblis pun datang kepada baginda dengan
menyerupai orang tua yang baik lagi bersih, sedang ditangannya memegang
tongkat.
Bertanya Rasulullah S.A.W, "Siapakah kamu ini ?"
Orang tua itu menjawab, "Aku adalah iblis."
"Apa maksud kamu datang berjumpa aku ?"
Orang tua itu menjawab, "Allah menyuruhku datang kepadamu agar kau bertanyakan kepadaku."
Baginda Rasulullah S.A.W. lalu bertanya, "Hai iblis, berapa banyakkah musuhmu dari kalangan umat-umatku ?"
Iblis menjawab, "Lima belas."
1. Engkau sendiri hai Muhammad.
2. Imam dan pemimpin yang adil.
3. Orang kaya yang merendah diri.
4. Pedagang yang jujur dan amanah.
5. Orang alim yang mengerjakan solat dengan khusyuk.
6. Orang Mukmin yang memberi nasihat.
7. Orang yang Mukmin yang berkasih-sayang.
8. Orang yang tetap dan cepat bertaubat.
9. Orang yang menjauhkan diri dari segala yang haram.
10. Orang Mukmin yang selalu dalam keadaan suci.
11. Orang Mukmin yang banyak bersedekah dan berderma.
12. Orang Mukmin yang baik budi dan akhlaknya.
13. Orang Mukmin yang bermanfaat kepada orang.
14. Orang yang hafal al-Qur'an serta selalu membacanya.
15. Orang yang berdiri melakukan solat di waktu malam sedang orang-orang lain semuanya tidur.
Kemudian Rasulullah s.a.w bertanya lagi, "Berapa banyakkah temanmu di kalangan umatku ?"
Jawab iblis, "Sepuluh golongan :-
1. Hakim yang tidak adil.
2. Orang kaya yang sombong.
3. Pedagang yang khianat.
4. Orang pemabuk/peminum arak.
5. Orang yang memutuskan tali persaudaraan.
6. Pemilik harta riba
7. Pemakan harta anak yatim.
8. Orang yang selalu lengah dalam mengerjakan solat/sering meninggalkan solat.
9. Orang yang enggan memberikan zakat/kedekut.
10. Orang yang selalu berangan-angan dan khayal dengan tidak ada faedah.
Mereka semua itu adalah sahabat-sahabatku yang setia."
Itulah
di antara perbualan Rasulullah S.A.W dan iblis. Sememangnya kita maklum
bahawa sesungguhnya Iblis itu adalah musuh Allah dan manusia. Dari itu
hendaklah kita selalu berhati-hati jangan sampai kita menjadi kawan
iblis, kerana sesiapa yang menjadi kawan iblis bermakna menjadi musuh
Allah. Demikianlah sebaliknya, sesiapa yang menjadi musuh iblis bererti
menjadi kawan kekasih Allah.
RASULULLAH SAW DENGAN PENGEMIS BUTA
Di
sudut pasar Madinah, ada seorang pengemis Yahudi buta yang setiap
harinya selalu berkata kepada setiap orang yang mendekatinya, "Wahai
saudaraku, jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu
pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya maka kalian
akan dipengaruhinya" .
Namun, setiap pagi Muhammad Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan makanan, dan tanpa berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu sedangkan pengemis itu tidak mengetahui bahawa yang menyuapinya itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan hal ini setiap hari sampai baginda wafat.
Setelah wafatnya Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu.Aisyah RA menjawab, "Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu saja". "Apakah itu?", tanya Abu Bakar RA.
"Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang ada di sana ", kata Aisyah RA.
Keesokan harinya Abu Bakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikan kepada pengemis itu. Abu Bakar RA mendatangi pengemis itu lalu memberikan makanan itu kepadanya.
Ketika Abu Bakar RA mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil mengherdik, "Siapakah kamu?". Abu Bakar RA menjawab, "Aku orang yang biasa (mendatangi engkau)." "Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku," bantah si pengemis buta itu.
"Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut, setelah itu ia berikan padaku", pengemis itu melanjutkan perkataannya.
Abu Bakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, "Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW".
Seketika itu juga pengemis itu pun menangis mendengar penjelasan Abu Bakar RA, dan kemudian berkata, "Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, dia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, dia begitu mulia, "
Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abu Bakar RA saat itu juga dan sejak hari itu menjadi seorang muslim.
Namun, setiap pagi Muhammad Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan makanan, dan tanpa berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu sedangkan pengemis itu tidak mengetahui bahawa yang menyuapinya itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan hal ini setiap hari sampai baginda wafat.
Setelah wafatnya Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu.Aisyah RA menjawab, "Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu saja". "Apakah itu?", tanya Abu Bakar RA.
"Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang ada di sana ", kata Aisyah RA.
Keesokan harinya Abu Bakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikan kepada pengemis itu. Abu Bakar RA mendatangi pengemis itu lalu memberikan makanan itu kepadanya.
Ketika Abu Bakar RA mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil mengherdik, "Siapakah kamu?". Abu Bakar RA menjawab, "Aku orang yang biasa (mendatangi engkau)." "Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku," bantah si pengemis buta itu.
"Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut, setelah itu ia berikan padaku", pengemis itu melanjutkan perkataannya.
Abu Bakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, "Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW".
Seketika itu juga pengemis itu pun menangis mendengar penjelasan Abu Bakar RA, dan kemudian berkata, "Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, dia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, dia begitu mulia, "
Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abu Bakar RA saat itu juga dan sejak hari itu menjadi seorang muslim.
RASULULLAH SAW DAN KUCING
Diceritakan
dalam suatu kisah, Nabi Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi
nama Mueeza. Suatu saat,Nabi hendak mengambil jubahnya, di temuinya
Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. Tak ingin
mengganggu haiwan kesayangannya itu, Nabi pun memotong belahan lengan
yang ditiduri mueeza dari jubahnya.Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza
terbangun dan merunduk kepada majikannya. Sebgai balasan, nabi
menyatakan kasih sayangnya dengan mengelus lembut ke badan comel kucing
itu.
Dalam aktiviti lain, setiap kali Nabi menerima tetamu di rumahnya, nabi selalu menggendong mueeza dan di taruh dipahanya. Salah satu sifat Mueeza yang nabi sukai ialah, ia selalu mengeong ketika mendengar azan, dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara azan.Bahkan kepada para sahabatnya, Nabi berpesan untuk menyayangi kucing kesayangan layaknya menyanyangi keluarga sendiri.
Hukuman bagi mereka yang menyakiti haiwan lucu ini sangatlah serius, dalam sebuah hadis sahih Al-bukhori, dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya, dan tidak pula melepas kucingnya untuk mencari makan sendiri, Nabi SAW pun menjelaskan bahawa hukuman bagi wanita ini adalah azab neraka.
Beberapa diantara orang terdekat nabi juga memelihara kucing. Aisyah binti abubakar shiddiq, isteri nabi amat menyayangi kucing, dan merasa amat kehilangan dikala ditinggal pergi oleh si kucing. Abdul Rahman bin Sakhr al Azdi. diberi gelaran Abu huruyrah (bapak para kucing jantan), kerana kegemarannya dalam merawat dan memelihara pelbagai kucing jantan dirumahnya. "
Dalam aktiviti lain, setiap kali Nabi menerima tetamu di rumahnya, nabi selalu menggendong mueeza dan di taruh dipahanya. Salah satu sifat Mueeza yang nabi sukai ialah, ia selalu mengeong ketika mendengar azan, dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara azan.Bahkan kepada para sahabatnya, Nabi berpesan untuk menyayangi kucing kesayangan layaknya menyanyangi keluarga sendiri.
Hukuman bagi mereka yang menyakiti haiwan lucu ini sangatlah serius, dalam sebuah hadis sahih Al-bukhori, dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya, dan tidak pula melepas kucingnya untuk mencari makan sendiri, Nabi SAW pun menjelaskan bahawa hukuman bagi wanita ini adalah azab neraka.
Beberapa diantara orang terdekat nabi juga memelihara kucing. Aisyah binti abubakar shiddiq, isteri nabi amat menyayangi kucing, dan merasa amat kehilangan dikala ditinggal pergi oleh si kucing. Abdul Rahman bin Sakhr al Azdi. diberi gelaran Abu huruyrah (bapak para kucing jantan), kerana kegemarannya dalam merawat dan memelihara pelbagai kucing jantan dirumahnya. "