HIASI BLOG

Dok cari2 rupanya ada dlm blog ini nak buat apa pada blog macam2 ada diajar, syukran banyak dekat pereka blog yang ajar banyak benda ni,sapa nak guna klik kat sini ye............

http://tutorialuntukblog.blogspot.com/2010/02/bagaimana-letak-kod-htmljavascript.html

http://widgetindex.blogspot.com/2010/04/cute-animation.html


BAHAN BAHASA ARAB SEKOLAH RENDAH

Buat guru-guru ngajar bahasa arab yang dok tercari2 bahan dan rancangan mengajar ada pada blog ini

 http://mohamadsyahmiharun.blogspot.com/2010/02/buku-latihan-ba-j-qaf.html

syukran banyak2 kat Ustaz Syahmi atas usaha dan ihsan belaiu,semoga diberikan rezeki untuk menulis lagi buat rujukan kami........

Isnin, 30 Januari 2012

KOLAJ PRA SEKOLAH

Harini buat kolaj pada huruf AIN ,huruf jawi,memang jenuh jugak dengan budak2 pra ni, dari mula nak koyak kertas,nak letak gam dan nak lekat tak renti2 panggil kita, "cek tak reti" itu ja di mulut,nak bagi depa yakin susah jugak tapi boleh siap jugak,pada kita mmg simpel pada murid pra 6 dan 5 tahun sesuatu yang sukar.


Sabtu, 28 Januari 2012

JUNJUNGAN MULIA

Teringat laguni cari2 jumpa,nak ajar kat anak2 d sek la......
Junjungan Mulia

( 1 )
Tercipta satu lembaran sejarah
Di tanah suci Kota Mekah
Hari yang mulia penuh syahadah
Bermulalah sebuah kisah
( 2 )
Malam isnin subuh yang indah
Dua belas rabiul'awal yang cerah
Dua puluh april tahun gajah
Lahirlah zuriat dan syahadah

Abdullah nama bapanya
Siti Aminah ibunya
Riang gembira menyambutnya
Lahirnya putra yang utama
( ulang 1 & 2 )

Muhammad nama diberi
Gelaran yang terpuji
Nikmat Illahi sama disyukuri
Terima putra yang berbakti

( ulang 1 & 2 )

Keadaan yatim anak mulia
Lahirnya bawa cahaya
Alam derita jadi gembira
Terima junjungan mulia

( ulang 1 & 2 )

Sumbangan Koleksi Sri Arjuna

nak dengar n download klik kat ni na................

http://beemp3.com/download.php?file=11404710&song=Al-Mizan+-+Junjungan+Mulia

Jumaat, 27 Januari 2012

ha harini banyak dapat ilmu yg baru walaupun petang tadi penatttttttttt kayuh basikal baru seminggu start ptg tadi baru 7.5 km

BELAJAR SIFIR MUDAH

Malam ni anak Ummi yang Darjah 3 dok buat latihan tapi banyak kena ingat sifir apa lagi riuh la bertanya berapa kali berapa apa jawapannya, so malam ni Ummi kena ingat balik kaedah mudah yg pernah Ummi belajar dari kawan mengajar di sekolah,Ummi nak share:

  • Kalau sifir 9 ,buka 10 jari,kepak satu-satu dari arah kanan,cth kalau 9X2 kepak jari kedua saja yg lain buka,so tengok yg tebuka dari kanan juga jumpalah jawapannya 18.
  • kalau sifir 8,tulis menurun 0 1 2 3 4 4(memang 2x)5 6 7 8,kemudian dari no 8 tulis balik ke atas mula ditepi 8 no 0 2 4 6 8 0(pastikan kawan sebelahnya 4) sambung 2 4 6 8,cuba try tulis na
mmg ada kaedah kalau nak hafal berau-berau macam kita dulu-dulu taklehla...............

Khamis, 26 Januari 2012

KENALI JUNJUNGAN NABI MUHAMMAD SAW

                       
BIODATA NABI MUHAMMAD SAW

Nama penuh: Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Abdul Muttalib bin Hashim
Nama bapa: ‘Abdullah bin ‘Abdul Muttalib bin Hashim
Nama ibu: Aminah binti Wahab bin ‘Abdul Manaf
Nama datuk: Syaibah bin Hâsyim dikenal dengan nama ‘Abdul Muttalib
Anak tunggal, yatim piatu ketika usia 8 tahun

Bapa-bapa saudara:
• Al-Harith bin Abdul Muthalib
• Muqawwam bin Abdul Muthalib
• Zubair bin Abdul Muthalib
• Hamzah bin Abdul Muthalib
• Al-Abbas bin Abdul Muthalib
• Abu Thalib bin Abdul Muthalib
• Abu Lahab bin Abdul Muthalib
• Abdul Kaabah bin Abdul Muthalib
• Hijl bin Abdul Muthalib
• Dzirar bin Abdul Muthalib
• Ghaidaq bin Abdul Muthalib

Nama Ibu susuan Rasulullah:
- Ibu susuan pertama Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab)
- Ibu susuan kedua Halimah binti Abu Zuaib As-Sa‘diah (lebih dikenali Halimah As-Sa‘diah. Suaminya bernama Abu Kabsyah)

Nama isteri pertama dan usia baginda berkahwin:
Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah pada 25 tahun


Nama isteri-isteri Rasulullah:
1. Khadijah bt. Khuwailid al-Asadiyah r.a
2. Saudah bt. Zam’ah al-Amiriyah al Quraisiyah r.a
3. Aisyah bt Abi Bakr r.a (anak Saidina Abu Bakar)
4. Hafsah bt. Umar bin al-Khattab r.a (anak Saidina ‘Umar bin Al-Khattab
5. Ummu Salamah Hindun bt. Abi Umaiyah r.a (digelar Ummi Salamah)
6. Ummu Habibah Ramlah bt. Abi sufian r.a
7. Juwairiyah ( Barrah ) bt. Harith
8. Safiyah bt. Huyay
9. Zainab bt. Jansyin
10. Asma’ bt. al-Nu’man al-Kindiyah
11. Umrah bt. Yazid al-Kilabiyah
12. Zainab bin Khuzaimah (digelar ‘Ummu Al-Masakin’; Ibu Orang Miskin)


Nama anak-anak Rasulullah:
1. Qasim
2. Abdullah
3. Ibrahim
4. Zainab
5. Ruqaiyah
6. Ummi Kalthum
7. Fatimah Al-Zahra’
8. Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).[anak tiri Rasulullah]


Pengalaman bekerja Rasulullah:
* Semenjak kecil lagi, baginda telah menternak kambing dan berniaga membantu bapa saudaranya.
* Abu Talib telah membawa baginda ke Syam (Syria) bagi membantunya berniaga.
* Apabila baginda telah agak dewasa, baginda telah mula menjalankan perdagangan baginda sendiri secara kecil-kecilan dan menjalankan perniagaan dengan menggunakan modal orang lain kerana baginda sedar bapa saudaranya bukanlah terdiri daripada orang yang berada dan beliau terpaksa menyara sebuah keluarga yang besar.
* Ketika baginda berusia dua puluh lima tahun, baginda telah pergi ke Syam untuk kali kedua bagi menjalankan perniagaan Sayidatina Khadijah. Bukti Rasulullah adalah seorang ketua keluarga yang patut dicontohi: Rasulullah merupakan seorang yang pengasih.
* Sebagai seorang suami, baginda sering membantu isteri menjalankan urusan rumah seperti memasak, menampal pakaian yang koyak, memmbersih rumah dan menjaga anak.
* Sebagai seorang bapa, baginda memberi pendidikan agama yang secukupnya dan menjadi seorang contoh yang baik kepada anak-anak.

Gelaran Al-Amin: Baginda merupakan seorang yang jujur, amanah dan budi pekerti. Perkataan dan perbuatan baginda sentiasa dipercayai sehingga baginda diberi gelaran al-Amin oleh masyarakat Arab Quraisy.
Sifat-sifat terpuji Rasulullah:
- Berkata benar (siddiq)
- Boleh dipercayai (amanah)
- Penyampai ajaran Islam (tabliq)
- Bijaksana (fatanah)


kepimpinan Rasulullah disebalik peristiwa banjir di kota Mekah ketika Rasulullah berusia 35thn: Kota Mekah telah dilanda banjir kilat yang menyebabkan dinding kaabah pecah dan runtuh. Kaum Quraisy telah membina semula bahagian yang runtuh. Kemudian timbul perbalahan antara ketua kaum Quraisy yang berebut untuk mengangkat dan meletakkan Hajar Aswad di penjuru sebelah timur bangunan kaabah. Perbalahan ini hampir menimbulkan peperangan. Rasulullah telah menjadi hakim bagi menentukan kedudukan Hajar Aswad dan secara tidak langsung Rasulullah telah meleraikan perbalahan antara ketua kaum Quraisy.

Peristiwa Rasulullah menerima wahyu:
- Wahyu pertama diterima Rasulullah pada hari isnin, 17 ramadan (6 ogos 610 M)
- Ketika itu Rasulullah berusia 40 tahun.
- Wahyu tersebut diterima baginda di Gua Hirak al-Jabar Nur.
- Surah al-Alaq, wahyu pertama yang berbunyi “Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (menulis, membaca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. ”
- Wahyu kedua, surah al-Muddasir (ayat 1-7) diturunkan di Bukit Nur berhampiran Makkah.
- Wahyu kedua ini menandakan pelantikan baginda sebagai Rasulullah atau pesuruh Allah.


wahyu pertama yg diterima oleh Rasulullah, masanya dan usia Rasulullah:
- Wahyu pertama iaitu dari surah al-Alaq yang berbunyi “Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (menulis, membaca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. ”
- pada hari isnin, 17 ramadan (6 ogos 610 M)
- Berusia 40 tahun.


Keadaan Rasulullah ketika menerima wahyu:
Pada suatu ketika sedang dia bertafakkur itu datanglah malaikat kepadanya, lalu berkata: “Bacalah!” (Iqra’). Lalu Rasulullah menjawab; “Saya tidak pandai membaca.” Lalu kata beliau: “Maka diambilnya aku dan dipagutnya sampai habis tenagaku. Kemudian dilepaskan¬nya aku dan dia berkata pula: “Bacalah!” Tetapi aku jawab: “Aku tidak pandai membaca!” Lalu dipagutnya pula aku sampai habis pula tenagaku.

Kemudian ditegakkannya aku baik-baik dan dikatakannya pula: “Bacalah!”, yang ketiga kali, lalu berkatalah malaikat itu: “Bacalah dengan nama Tuhanmu yang telah menjadikan,” sampai kepada ujung “Yang telah mengajarkan kepada manusia apa yang dia tidak tahu.” Setelah sampai pada ujung ayat tersebut malaikat itu pun ghaiblah dan tinggallah beliau seorang diri dalam rasa kengerian.
Lalu beliau segera pulang kepada isterinya Khadijah. Lalu beliau berkata: “Selimutilah aku, selimutilah aku.” (Zammiluuni, zammiluuni). Maka segeralah orang-orang dalam rumah menyelimuti beliau, sampai rasa dingin itu hilang. Lalu berkatalah beliau kepada Khadijah: “Hai Khadijah, apakah yang telah terjadi atas diriku ini?” Lalu beliau ceriterakan segala yang telah beliau alami itu, akhirnya beliau berkata: “Aku ngeri atas diriku
     

Maulidur Rasul




                                                                                        
Dialah idola,
Dialah superstar,
Mampu menggetarkan ranah jiwa

Dia yg ku nanti,
Selalu terpuji,
Ingin ku dekat, selalu ku dekat..

Muhammad…
Kau selalu dihatiku
Muhammad…

Luluhkan keangkuhanku,
Muhammad…

Ingin aku cepat-cepat,
Bercinta dengan lelaki paling hebat..

Muhammad…

Peribadinya sederhana,
Muhammad…

Tiada banyak bicara,
Muhammad…
Ku tak mahu lama-lama,
Mendekat kepadaku dengan segera..


Lirikni lagu Ahmad tapi kita tukar jadi Nabi Muhammad  SAW Junjungan kita.

12 Rabiulawal menjelma lagi,setiap kita umat Nabi Muhammad semestinya mengetahui dan mengingatinya,ia hari kebesaran Islam,perbanyakkan solawat ,semoga kita mendapat syafaat.

Allah SWT berfirman,
"Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikatNya bershalawat untuk Nabi.
Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya." (Al-Ahzab Ayat 56)

Dalam ayat di atas, Allah memerintahkan kita agar mendoakan dan bershalawat untuk Rasulullah SAW. Bukan sebaliknya, memohon kepada beliau, sebagai sesembahan selain Allah, atau membacakan Al-Fatihah untuk beliau, sebagaimana yang dilakukan oleh sebagian manusia.

Imam Al-Bukhari meriwayatkan, Abu 'Aliyah berkata,
"Shalawat 
Allah adalah berupa pujianNya untuk nabi di hadapan para malaikat. Adapun shalawat para malaikat adalah doa (untuk beliau)."




                            
Makam Raudah


Masjid Madinah

Masjid Madinah



Selasa, 24 Januari 2012

BAITI JANNATI

Syukur tak terhingga diusia ini ummi memiliki bait dan keluarga yang membahagiakan. Setiap saat walau kemana Ummi pergi pasti hendak segera kembali ke Baiti Sri Embun. Baiti Sri Embun dinamakan sempena arwah ibu mertua EMBUN yang telah kembali ke ramatullah pada 1997.


koleksi ummi
    Ruang makan

 Kegemaran Ummi Bunga matahari






Halaman Sri Embun




Koleksi Kesayangan

















ruang santai
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
Senyum ........Smile..........
Senyumlah selalu bila bertemu kawan, senyum tidak menggunakan banyak tenaga tetapi ianya mempunyai banyak kebaikan, disenangi,baik dari segi kesihatan senaman muka, kalau masam tarik segala urat d muka dan paling istimewa dikasihi Allah.

Senyum juga perlu disertakan  roh ikhlas, senyum ikhlas adalah senyum kerana Allah, senyum kerana menyahut perintah Allah dan Rasul. Orang Islam disuruh senyum dan dilarang sombong.
  
Senyum mesra datang dari hati yang baik, tulus dan ikhlas, senyum rekaan ialah senyuman pura-pura dan kejahatan.Orang yang mindanya terbuka dan bersangka baik akan melahirkan senyuman yang ikhlas, orang yang bahagia senang mengukirkan senyuman, senyumannya kelihatan manis dan indah.


Orang yang mudah senyum sekali orang pandang dah tahu boleh kawan ka tak boleh kawan.Kadang-kadang kitapun bila sekali jumpa orangtu dah tau dia memang menyenagkan tapi ada kalanya kita tak berapa berani, apapun Dont judge a book from cover kan.


Salah satu dari cabang iman ialah senyum.

Tapi nak senyum macam mana kalau semua kita buat tak kena,sabag la pulak ceritanya.

Rabu, 18 Januari 2012

ANAK-ANAK YANG BAIK



Ibu bapa adalah faktor terbesar dalam menentukan hala tuju anak-anak. Beberapa tips dari Robert D. Ramsey yang boleh dijadikan panduan dalam menjadikan anak-anak antara yang terbaik berbanding rakan sebayanya yang lain! 

1. Mulakan hidup anak-anak dengan panggilan yang baik – apabila anak-anak diberi nama dan panggilan yang baik,secara tidak langsung ia turut mempengaruhi dan memberi kesan yang baik dalam perwatakan dan kelakuan anak-anak. Nama yang baik juga turut dituntut dalam Islam. 

2. Berikan anak-anak pelukan setiap hari – terdapat kajian yang menyatakan bahawa anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yang lebih kuat berbanding anak yang jarang dipeluk. Apabila anak-anak dipeluk,mereka akan sedar bahawa ibu bapa sayangkannya. Anak-anak juga akan tahu bahawa ibu bapa sentiasa menjadi penyokong mereka. 

3. Pandanglah anak-anak dengan penuh kasih sayang – pandangan ini akan membuatkan anak-anak berasa lebih yakin kepada diri sendiri apabila berhadapan dengan persekitaran. Marah itu memang perlu supaya anak-anak tahu mana yang salah dan mana yang betul,namun kawallah marah,janganlah pula sehingga anak-anak menjauhkan diri dan berasa takut.
 

4. Berikan penghargaan di atas setiap kebaikan – tidak semestinya hanya dengan pemberian hadiah,malah senyuman,pujian dan pelukan sudah cukup untuk membuat diri anak-anak terasa dihargai. Sekurang-kurangnya dengan penghargaan ini dapat dijadikan sebagai satu motivasi bagi anak-anak untuk melakukan lagi dan melakukan yang terbaik. 

5. Jangan mengharap lebih daripada apa yang anak-anak mampu lakukan – sedarlah bahawa anak-anak masih dalam proses perkembangan dan janganlah mengharapkan anak-anak akan berbuat sesuatu kebaikan secara berterusan kerana melakukan kesilapan merupakan proses untuk anak-anak belajar. 

6. Antara masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga - utamakan keluarga kerana apabila adanya masalah,selesaikan masalah keluarga terlebih dahulu. Seseorang hanya akan tenang apabila tiada masalah keluarga. Anak-anak tetap diutamakan kerana mereka sedang membesar dan proses ini akan terus berlalu tanpa kembali lagi.Ibu bapa tidak seharusnya bersikap mementingkan diri bagi menjaga keperibadian yang baik untuk dijadikan role model bagi anak-anak 

7. Jangan mengeluh dalam mendidik dan membesarkan anak-anak – ini bagi mengelakkan anak-anak merasa diri mereka sebagai beban terhadap ibu bapa. Ini juga supaya anak-anak tidak berasa jauh dan sunyi dari ibu bapa. 

8. Dengar cerita anak-anak – tidak dinafikan anak-anak memang suka bercerita. Dengarlah cerita mereka kerana sedarlah bahawa ibu bapa tidak akan dapat mendengar cerita itu lagi pada masa akan datang. Melayan anak-anak bercakap dan bercerita merupakan sesuatu yang sangat menyenangkan.Ianya juga hiburan yang takkan dapat dibeli. 

9. Tenangkan anak-anak setiap kali mereka memerlukannya - ada masanya anak-anak akan berasa sedih di atas banyak perkara.Bergaduh dengan kawan sekelas,tercederakan anak jiran.Pada masa inilah ibu bapa membantu menyelesaikan masalah anak-anak supaya mereka tidak merasa keseorangan. Ibu bapa perlu membantu kerana walaupun masalahnya kecil,namun bagi anak-anak masalahnya sangat besar. 

10. Tunjukkan kepada anak-anak cara untuk menenangkan diri – setiap masalah ada jalan penyelesainya. Ibu bapa seharusnya bersikap tenang apabila berhadapan dengan sebarang masalah untuk menjadi ikutan kepada anak-anak dan tidak bersikap tidak tentu arah. 

11. Buat persediaan menyambut hari jadinya – tidak semestinya dengan menyambut secaran besar-besaran,sudah memadai dengan menyediakan hadiah yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuat anak-anak belajar menghargai. Anak-anak yang datang dari persekitaran yang menghargai akan mampu untuk belajar menghargai orang lain. 

12. Mengajar anak-anak lebih dari sekali – ada sesetengah anak-anak yang perlu diajar secara berkali-kali barulah mereka dapat memahami sesuatu dengan baik. Jadi,jangan marah terhadap mereka apabila bertanyakan tentang sesuatu hal yang sama berulang kali. Ini bagi mengelakkan proses pembelajaran anak-anak terbantut. 

13. Luangkan masa bersama anak-anak – ini bukan sahaja terhad di dalam rumah,malah turut meluangkan masa di luar.Sama ada bersiar-siar ataupun berkelah di hujung minggu. Peganglah tangan anak-anak apabila berjalan bersama. Anak-anak akan merasa kepentingan diri mereka dalam hidup ibu bapa. Memimpin tangan anak-anak tidak terbatas semasa di luar rumah sahaja,malah apabila anak-anak bangun tidur,ke meja makan, malah ke dapur untuk membancuh susu mereka. 

14. Dengar mimpi ngeri anak-anak – mimpi ngeri akan menjadi begitu realistik dalam dunia mereka walaupun itu hanyalah sekadar mimpi. Tidak ada salahnya mendengar cerita mimpi ngeri anak-anak kerana ianya diceritakan secara langsung,tiada skrip,tiada pengarah dan tiada siaran ulang tayang. 

15. Hargai permainan kesayangan anak-anak – apabila permainan kesayangan mereka dihargai,dalam masa yang sama juga anak-anak akan menghargai barang-barang kesayangan ibu bapa. Walaupun sudah rosak,elakkan daripada membuang permainan kesayangan anak-anak. Mintalah kebenaran daripada mereka terlebih dahulu. 


16. Berikan ciuman selamat malam – jangan biarkan anak-anak tidur tanpa ciuman selamat malam. Biasakan anak-anak dengan salam sebelum masuk tidur. Selimutkan,dan cium dahinya apabila mereka sudah lena. 

17. Terimalah hakikat kadangkala ibu bapa tidak sempurna – bagi mengelakkan stress,jangan terlalu berfikir untuk menjadi ibu bapa yang sempurna dari semua aspek. Apabila terdengar anak-anak berkata ‘papa ni garanglah’. Itu teguran sebenarnya. Jadi,tidak salah untuk berubah demi kepentingan anak-anak dan bagi mngelakkan anak-anak berasa rendah diri kerana merasakan ibu bapa terlalu sempurna. 

18. Jangan membawa bebanan kerja ke rumah - apabila ini berlaku,anak-anak akan menganggap bahawa kerja lebih penting daripada keluarga. Utamakanlah keluarga ketika berada di rumah. Ibu bapa juga boleh membantu untuk menyiapkan kerja sekolah anak-anak ataupun memberi latihan di rumah. 

19. Anak-anak menangis – menangis merupakan cara anak-anak untuk melegakan keresahan mereka dan kadangkala untuk mendapatkan perhatian. Walauapapun sebabnya,dengarilah tangisan mereka supaya mereka tidak menjauhkan diri dari ibu bapa di kemudian hari. 

20. Anak-anak juga mempunyai perasaan – seperti ibu bapa,anak-anak juga mempunyai perasaan.Hargailah perasaan anak-anak supaya anak-anak juga menghargai perasaan ibu bapa. 

- Berdoalah agar anak-anak menjadi penyejuk mata dalam kehidupan dan sebagai penenang hati di dunia & di akhirat kelak -
 SUMBER : BLOG:NOR SHAMIS

MELEBIHKAN SESUATU AKAN MENGURANGKAN SESUATU

Pesanan Amirul Mukminin Saydina Umar RA:
  • Org yg banyak ketawa akan membuatkan kehebatan dirinya berkurangan
  • Org yg suka bergurau akan dipermainkan disebabkan gurauannya
  • Org yg kerap melakukan sesuatu perkara akan dikenali melalui perbuatannya
  • Org yg banyak bercakap akan menyebabkan kesilapannya bertambah
  • Org yg selalu membuat silap akan mengurangkan malunya
  • Org yg kurang malu maka kurang waraknya
  • Org yg kurang waraknya maka matilah hatinya.

Sabtu, 14 Januari 2012

Perancangan Strategik PSS

SEKOLAH KEBANGSAAN TELOK JAMAT
PERANCANGAN STRATEGIK PUSAT SUMBER
TAHUN 2011 - 2013


1.0   LATAR BELAKANG

Pusat  Sumber Sekolah (PSS) memainkan peranan penting dalam mempertingkatkan mutu pendidikan di sekolah-sekolah. Ia berfungsi dalam membantu proses pengajaran dan pembelajaran supaya lebih berkesan dan memberi sokongan kepada usaha belajar sendiri berasaskan sumber. Menurut Kementerian Pendidikan Malaysia, PSS merupakan nadi segala pergerakan dan aktiviti ke arah P&P yangberkesan. Ia perlu menjadi ‘centre of action’ , ‘centre of learning’ dan ‘centre of consultancy’.

 Perancangan yang teliti dan berfokus perlu dilaksanakan agar peranan sebenar PSS sebagai nadi sekolah dan penyokong utama dalam peningkatan prestasi sekolah tercapai.


2.0   VISI PSS CEMERLANG 2013

3.0   MISI
 Menjadi pusat penggerak kecemerlangan murid-murid di sekolah.


4.0 MATLAMAT

4.1 Menjadikan PSS sebagai pusat pengerak kepada kecemerlangan sekolah

4.2   Mengumpul, menyimpan dan mengedarkan pelbagai jenis maklumat serta menyediakan perisian pendidikan kepada
        murid-murid dan guru-guru

4.3   Membentuk  berbudaya ilmu dan gemar membaca dikalangan guru dan murid.

5.0 OBJEKTIF 

5.1  Menyediakan sumber-sumber bagi kemudahan guru-guru dan murid-murid.

5.2  Menyediakan tempat untuk guru-guru merancang dan menghasilkan sumber-sumber pengajaran danpembelajaran.

5.3  Meningkatkan profesionalisme guru.

5.4  Mengumpul, menyimpan dan mengedar pelbagai jenis maklumat.

5.7  Meningkatkan jumlah penggunaan media pengajaran dalam P&P.



6.0 ANALISIS PERSEKITARAN DALAMAN DAN LUARAN

6.1   KEKUATAN

1.Guru pernah mengikuti kursus dan  didedahkan dengan pelbagai pengetahuan serta ilmu pengurusan PSS.

2. Sokongan daripada pihak pengurusan dalam pelaksanaan program PSS  membolehkan pelbagai usahauntuk meningkatkan mutu perkhidmatan dapat dilaksanakan.

3. Koleksi buku-buku yang terdapat di PSS adalah koleksi terkini. 

4.Sikap ingin tahu murid-murid yang tinggi dan bersemangat untuk maju.

5. PSS dilengkapi dengan keperluan asas yang agak lengkap untuk menjalankan fungsinya dan bersesuaian dengan sekolah.





6.2  KELEMAHAN

1. Tiada pembantu pustakawan yang dapat berkhidmat sepenuh masa.

2.Tahap pembacaan dan kesedaran pembelajaran berasaskan sumber di kalangan guru-guru dan murid-murid adalah rendah  terutama bagi murid-murid yang lemah.

3. Guru PSS tidak dapat memberi komitmen sepenuhnya kerana turut dibebankan dengan lain-lain tugasdari Unit HEM dan Ko-Kurikulum

4. Jumlah bahan bacaan dan alat bantu mengajar belum mencapai sasaran yang ditetapkan.


5. PSS yang keluasan fizikalnya yang terhad.

6.  Kemahiran penggunaan PSS yang rendah di kalangan guru-guru dan murid-murid.

7.   Promosi yang kurang berkesan.



6.3     ANCAMAN

  1. Tekanan untuk menghabiskan sukatan pelajaran menyebabkan guru-guru lebih cenderung mengajar menggunakan kaedah tradisional.
   2.Guru lain  kurang berfungsi kerana bebanan tugas guru .

  1. Budaya membaca yang rendah di kalangan ibu bapa.
6.4  PELUANG
1.Jaringan perhubungan yang baik antara pihak PSS dengan BTPN, PPD, PKG serta GPM sekolah lain
2.Latar belakang keluarga yang berpendidikan rendah tetapi   mempunyai kesedaran untuk meningkatkan ilmu pengetahuan.
3.Sokongan dari pihak pengurusan,PIBG dan pihak luar.

ANALISIS SWORT  N LAGI2 KALAU NAK KENA HABAG,PANJANG SANGAT NAK LETAK








SISTEM FAIL PSS

FAIL-FAIL PUSAT SUMBER.

1.                 Fail Jawantankuasa Induk                    - Carta Organisasi 
2.          Fail Jawatankuasa Kerja                      -  Senarai AJK       
3.          Fail  Jawatankuasa Pengawas             -  Pustakawan PSS

4.          Fail Meja
-   SenaraiTugas         - Senarai Semak
-   Prosedur Kerja       - Buku Catatan Tugas Seharian

5.          Fail Invois

6.          Fail Aktiviti
-          Laporan aktiviti yang dijalankan
-          Perancangan

7.         Fail PSPN  / PKG
-          Surat keluar/masuk PSPN/PKG

8.         Fail Perkhidmatan Komputer ( Jika Perlu )

9.         Fail Surat-surat Rasmi PSS

10.            Fail Program NILAM

11.            Fail Jadual Waktu Siaran TV. Pendidikan

12.            Fail Maklumat J/K PSS - Minit mesyuarat

13.            Fail Rancangan Tahunan
-          Rancangan untuk 1 Tahun yang telah dipersetujui oleh AJK
-          Carta Gantt.
-    Perancangan strategik PSS


·                     Setiap fail ini perlu mengikut nombor Sistem Fail sekolah (rujuk di pejabat)

Jumaat, 13 Januari 2012

TUGASKU GPM

Dah mula tugas Ummi seperti tahun-tahun lalu iaitu Tugas Guru GPM,masa mengajar sikit tapi................ hanya Guru GPM yang tahu dan memahaminya.




Khamis, 12 Januari 2012

Permata hatiku

Impian ummi anak-anak ummi ;





"menjadi manusia yang berjaya di dunia dan akhirat"
                                                                         "kaya selamanya diakhirat"
"memberi bekalan untuk UMMi dan ayah Nanti "
                                                                          "obor buat Ummi dan Ayah"
"kebangaan ummi dan ayah"
                                                                            "wira agama"
"Pendokong Fardhu ain dan Fardhu kifayah"